De nieuwe Zugspitzbahn in beeld

In december 2017 wordt de nieuwe Zugspitzbahn naar verwachting in gebruik genomen. Dat betekent dat gasten vanaf dan meer comfort kunnen verwachten tijdens hun reis omhoog naar de top van Duitsland’s hoogste berg.

Als een tijdje wordt er flink gebouwd op de Zugspitze en dat is geen kinderspel. Bouwlieden daar moeten eerst een hoogtevrees testje doen, anders kun je je baan wel vergeten. De prachtige plaatjes van de bouwplaats leverden afgelopen november al flink wat reacties op. Onlangs bracht de liftmaatschappij nieuwe beelden van de lift naar buiten, zodat we eens kunnen zien hoe die eruit gaat zien. Je vindt ze hieronder. De visualiseringen van de liftstations zijn gemaakt door de Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG/Hasenauer Architekten en het copyright van het liftontwerp ligt bij de Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG.

Zugspitze
Visualisering stations: © Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG/Hasenauer Architekten – Design gondels: © Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG
Het bergstation is op z’n zachts gezegd indrukwekkend. Met zo’n bouwwerk ga je weer nadenken over wat wij mensen allemaal kunnen met de moderne technologie. De Zugspitzbahn viert trouwens z’n verjaardag. Dit jaar bestaat de lift 90 jaar en dat wordt gevierd.
Zugspitze2
Visualisering stations: © Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG/Hasenauer Architekten – Design gondels: © Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG
Zugspitze1
Visualisering stations: © Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG/Hasenauer Architekten – Design gondels: © Bayerische Zugspitzbahn Bergbahn AG

Drie wereldrecords
Na drie jaar werken moet de lift in 2017 gereed zijn. Als het goed is, vestigt de Zugspitzbahn dan drie wereldrecords op bouwkundig gebied:

  • De hoogste stalen liftpaal voor gondelbanen: 127 meter
  • Het grootste hoogteonderscheid ter wereld in één sectie: 1.945 meter
  • Langste vrije spanwijdte: 3.214 meter

OOK GAAF: Wist je dat Doppelmayr dit seizoen ook twee wereldrecords heeft verbroken? Lees hier meer!

Het bouwproces
2016 is het tweede jaar van werken en dit jaar ligt de focus naast de werkzaamheden aan het bergstation ook op het bouwen van het dalstation en op grond- en betonwerkzaamheden voor de liftpalen. Volgend jaar wordt deze focus verlegd naar het afbouwen van de bestaande stations en liftpalen en het afmaken van het bergstation. Enkele highlights in het bouwproces zijn het vervoeren en installeren van de vier liftkabels die 145 ton per stuk wegen en de ingebruikname van de lifttechniek.

Kostenplaatje
In totaal heeft het project een omvang van 50 miljoen euro. Daarvoor gaan 45,6 miljoen euro naar het daadwerkelijke bouwen van de lift en 4,4 miljoen euro naar aanpassingen in de infrastructuur. Op dit moment is al 69 procent van het budget opgebruikt, volgens de verantwoordelijken is dit volgens schema. Dat klinkt dus beter dan de planning van de Noord/Zuidlijn.

Gerelateerd
Porsche Design gondel in Zwitserland
Gelaserd worden bij de skilift
Wederom nieuwe skilift op de Kitzsteinhorn

Deel dit artikel:
Blijf op de hoogte!

Ontvang jij onze nieuwsbrief al?

 *
 *
Vul je e-mailadres in

Waar ben je naar op zoek?