Bandenspanning winterbanden

Voordat je met je auto op wintersportvakantie gaat, is een winterbeurt bij de dealer essentieel. Veel mensen vinden het vanzelfsprekend dat de auto in goede staat verkeert, maar in de bergen kan de auto te maken krijgen met omstandigheden die hij in Nederland niet gewend is. Denk hierbij aan extreme kou, ijzige wegen, steile hellingen en zware belading. Een van de meest kritische facetten waar je extra aandacht aan moet besteden, is de bandenspanning van je winterbanden.

Bandenspanning winterbanden: goed om te weten

De banden zijn het enige contact van je auto met de weg, en hun spanning beïnvloedt direct je veiligheid en rijgedrag, vooral onder winterse omstandigheden.

Zwaardere auto met de wintersport

Iedereen kan zich de situatie wel indenken: aan het begin van de vakantie wordt de auto helemaal volgeladen met wintersportbenodigdheden, waardoor je amper door de achteruitkijkspiegel kunt kijken. Door de hoeveelheid materialen wordt er vaak ook nog een skibox op het dak geplaatst, wat de auto nog zwaarder maakt.

De auto is tijdens wintersport dus veel zwaarder beladen dan in het dagelijkse gebruik. Belangrijk is dan ook de juiste spanning van de winterbanden. Een te lage bandenspanning onder deze zware belasting zorgt voor:

  • Overmatige en ongelijkmatige slijtage: Je banden slijten sneller en ongelijk, wat de levensduur verkort en de grip vermindert.
  • Langere remweg: Vooral op gladde of besneeuwde wegen is een langere remweg levensgevaarlijk.
  • Verminderde stabiliteit en stuurrespons: De auto voelt minder direct aan en kan onvoorspelbaar reageren in bochten of bij uitwijkmanoeuvres. Dit kan zorgen voor gevaarlijke situaties op de weg en kan andere weggebruikers onnodig in gevaar brengen tijdens de reis richting de bergen.

Minder lucht voor meer grip

De banden van je auto zijn het enige contact met de weg. Een veel voorkomende situatie is dat mensen tijdens hun vakantie in de sneeuw vast komen te zitten. Een veel gebruikte (en vaak onverstandige) oplossing is dan om lucht te laten ontsnappen uit de banden, in de hoop meer grip te krijgen in de sneeuw. Het idee is dat een lagere spanning het contactoppervlak vergroot. Hoewel dit in extreme noodsituaties als tijdelijke maatregel kan dienen, is het zeer gevaarlijk om met een lage bandenspanning te blijven rijden zodra je weer op een geasfalteerde weg bent. Eenmaal weer op de weg, vaak met hogere snelheden, moet de bandenspanning direct weer op niveau worden gebracht. Te lang rijden met een te lage spanning kan leiden tot:

  • Onveilige rijeigenschappen: De auto reageert minder direct en kan instabiel worden.
  • Oververhitting van de banden: Dit vergroot de kans op een klapband aanzienlijk.

Waar vind je de juiste bandenspanning voor winterbanden?

De juiste bandenspanning voor jouw rij-omstandigheden (inclusief zware belading) vind je terug in het instructieboekje van je auto. Daarnaast is het mogelijk dat het aan de binnenzijde van je tankdop staat of in het portier van de bestuurderszijde. Deze plekken tonen vaak een tabel met aanbevolen spanningen voor zowel normale als zware belading.

Goed voorbereid de weg op

Laat je altijd goed informeren bij je dealer en ga niet onvoorbereid de weg op. Houd je aan de juiste bandenspanning zoals vermeld staat in het instructieboek van je auto. Als je het daarin niet kunt vinden, staat het aan de binnenzijde van de deurstijl of aan de binnenzijde van het tankklepje. Als je in al deze gevallen de waarde niet kunt vinden, kun je het beste contact opnemen met je dealer. Zij zullen je de juiste bandenspanningwaarde doorgeven.

Belangrijk aandachtspunt voor winterbanden: Bij winterbanden mogen ze 0,2 bar harder opgepompt worden dan bij zomerbanden. Dit komt doordat de lucht in de banden krimpt bij koudere temperaturen, waardoor de spanning daalt. De extra 0,2 bar compenseert dit, zodat je banden ook bij vrieskou de optimale spanning behouden en hun maximale grip kunnen leveren.

Extra tips voor banden en veiligheid:

  • Sneeuwkettingen: Zorg dat je de juiste maat sneeuwkettingen bij je hebt en oefen thuis alvast met het omleggen ervan.
  • Controleer bij koude banden: Meet de bandenspanning altijd als de banden koud zijn (minimaal drie uur stilstand of minder dan 5 km gereden). Rijden verhoogt de temperatuur en daarmee de spanning.
  • Reservewiel/Reparatieset: Controleer ook de spanning van je reservewiel of de houdbaarheid van je bandenreparatieset.
  • Profieldiepte winterbanden: Zorg voor voldoende profieldiepte op je winterbanden. In veel landen is een minimale profieldiepte van 4 mm verplicht voor winterbanden.

Waar ben je naar op zoek?