© Poederbaas

Van gekleurde mutsen naar complete ski-outfits: Poederbaas lanceert eerste jassen- en broekencollectie

Twee jaar geleden spraken we Poederbaas-oprichter Stenmar over de evolutie van een iconisch mutsenmerk naar een breder kledingmerk. Die ambitie heeft dit seizoen een nieuwe mijlpaal bereikt. Poederbaas lanceert voor het eerst een complete collectie ski-jassen, broeken en goggles. We spraken met mede-eigenaar Wisse Mewiss over de nieuwe lijn, de ‘mix-en-match’-filosofie en de opkomst van de ‘mega baggy pant’.

“We lanceren dit jaar onze eerste jas- en broekencollectie,” begint Wisse. Na anderhalf jaar ontwikkelen zijn er twee hoofdlijnen geïntroduceerd.

Twee lijnen voor elke wintersporter

De eerste lijn is een gevoerde jas, ontworpen voor de “Nederlandse wintersporter” die een weekje of twee per jaar op wintersport gaat. Deze Arctic 2L jas heeft een 10.000 waterkolom en 10.000 ademend vermogen, en is voorzien van alle toeters en bellen die bij een skijas hoort. “Denk aan een uitritsbare sneeuwvanger, ventilatieritsen onder de oksels, opbergzak aan de binnenkant van de jas, stormvaste capuchon (verstelbaar met trekkoord), liftpaszak, sneeuwsstoppers bij de polsen, superzachte microfleece aan de binnenkant van de kraag en alle naden zijn fully taped.” Hieronder zie je enkele varianten van de Arctic lijn.

Wisse vertelt ook enthousiast over de tweede lijn, de freeride lijn: “Dat is meteen een high-end jas, ontwikkeld in samenwerking met onze atleten. Het is een hardshell jas en het design is zo dat de jas geschikt is voor goede protectie, layering en optimale bewegingsvrijheid biedt. De jas heeft 20.000 waterkolom en 20.000 ademend vermogen en alle naden zijn ook hier fully taped. Onze atleten krijgen te maken met extreme weersomstandigheden, daarom hebben we gekozen voor extra sterke ripstop fabric.” Ook freeskiër Paul de Groot is nauw betrokken geweest bij de ontwikkeling van de hardshell jas en broek. “Die belt dan op,en zegt ‘Ik mis hier nog een zakje voor mijn telefoon en ik mis daar nog een meshpocket voor mij pieper’ en dan voegen we dat toe.”

Het prijsniveau is bewust toegankelijk gehouden. De gevoerde instapjas begint bij € 199,95 (prints zijn € 219,-), en de hardshelljas kost € 349,95.

Slim design: van piste naar dagelijks gebruik

Poederbaas heeft slimme keuzes gemaakt in het design. “Omdat de designs van die unikleurtjes best wel rustig en minimalistisch zijn, kunnen die jassen zonder sneeuwstopper ook prima voor dagelijks gebruik aangetrokken worden,” aldus Wisse.

De gevoerde jas kan bovendien op twee manieren gedragen worden: als een standaard ‘regular fit’ jas, of ‘boxy’ door een koord aan te trekken, wat een puffer-idee geeft. Uiteraard ontbreken ook de essentiële features zoals een skipasvakje, ventilatie onder de oksels en een ‘kinprotector’ bij de rits niet.

‘Create Your Signature’: de mix-en-match collectie

De collectie is ontworpen om volledig ‘mix-en-match’ te zijn. Dit komt voort uit de oude slogan van Poederbaas: Create Your Signature. “Het idee daarvan is ook een beetje dat iedereen dus z’n eigen stijl weer kan maken”, zegt Wisse.

Om dit te faciliteren, zijn de logo’s op de broeken ’ton sur ton’ (in dezelfde kleur als de broek). Hierdoor kan een effen broek, zoals de populaire bordeauxkleur, makkelijk gecombineerd worden met een jas met een printje, of juist met de bijpassende roze jas. De damescollectie valt op door frisse trendkleuren en een paar “hele heftige all-over prints”, zoals een panter- en een ‘swirl’ print.

Dé trend: de ‘mega baggy pant’

Poederbaas speelt ook in op een niche die ze bij andere Nederlandse merken in het middensegment zien ontbreken. “We hebben een mega baggy pant”, vertelt Wisse. “Dat is een beetje een opkomende trend op de pistes, zeker in het park.” Deze ‘dikke vette cargo pant’ was oorspronkelijk bedoeld voor mannen, maar bleek zo populair dat het een unisex broek is geworden. Wij merken gewoon dat er in onze omgeving heel veel vrouwen zeggen van oh, dat is gaaf, dat wil ik ook.”

Maar niet alleen de baggy pants en de gewone fits zitten in de lijn. Ook de strakke fit voor vrouwen is te krijgen in een stretch softshell pant.

Fashion collab: Law of the Sea

Naast de technische skikleding verbreedt Poederbaas de horizon met een ‘capsule collectie’ in samenwerking met het Nederlandse mannenmodemerk Law of the Sea. Deze samenwerking is een logische stap, aangezien beide merken zich richten op ‘de avontuurlijke jongen tussen de 18 en de 38’. Waar Poederbaas zich focust op de wereld rondom de sneeuw, laat Law of the Sea zich inspireren rondom het water. De collectie, die bestaat uit onder meer hoodies, bodywarmers en beanies, deelt dezelfde kernwaarden: avontuur en vrijheid en de natuur.

Van top tot teen in Poederbaas

De ambitie is om een complete look te bieden. Daarom zijn er naast de pakken ook bijpassende goggles en baselayers. En natuurlijk nog sokken, caps, mutsen, hoodies, fleeces en meer.

  • Goggles: de nieuwe skibrillen zijn ‘online only’. Ze worden geleverd als een ‘full package’. Naast goed weer lens krijg je een extra magnetische lens voor slecht weer. De brillen bieden UV400 bescherming, de lens is anti-fog en heeft een coating tegen krassen, vuil en vet en de bril wordt geleverd met een lenscover, hardcase en opbergzakje. Ook de kleuren van de goggles zijn afgestemd op de kleuren van de jassen en broeken en zijn verkrijgbaar voor € 100,-.
  • Baselayers: naast de eerdere synthetische variant met koffiedrap, introduceert Poederbaas nu een baselayer van 50% merino wol en 50% gerecycled polyester. Wisse: “We zien in de markt dat de vraag naar merinowol is toegenomen, vandaar deze toevoeging aan de collectie.” De set (shirt en broek) kost € 100,- (€ 49,95 per deel), wat aanzienlijk lager is dan bij veel concurrenten.
  • Mutsen: het begon voor Poederbaas natuurlijk allemaal met de gekleurde mutsen, maar nu zijn die ook zo ontworpen dat ze ideaal te mixen en te matchen zijn met de rest van de collectie. 
  • Midlayers en skisokken: ook de doorontwikkeling van midlayers en skisokken moeten we niet vergeten. Wisse: “Of je nu op zoek bent naar een dunne of juiste een dikke skipully, of wil je juist een zwarte skipully met subtiele branding of juist een opvallende print, bij Poederbaas ben je aan het juiste adres. Ook qua skisokken hebben we voor ieder wat wils. Zo hebben we bijvoorbeeld dunne technische sokken met merinowol voor de fanatieke wintersporter die ook eens gaat touren, maar we hebben bijvoorbeeld ook skisokken met opvallende kleuren en prints. Super leuk cadeau overigens voor de feestdagen.” 

De toekomst: ‘Live Beyond Boundaries’

De transformatie van het merk dat ooit begon met gehaakte mutsen naar een volwaardig kledingmerk wordt onderstreept door een nieuwe pay-off: “Live Beyond Boundaries”. De ambities stoppen echter niet bij kleding.

Een belangrijke focus voor de toekomst is de verdere groei van het Poederbaas Freeride Festival in Kappl, Oostenrijk. Dit evenement, dat ook het officiële NK en BK Freeride huisvest, willen we graag nog groter maken. De ambitie is om het evenement breder neer te zetten dan alleen een extreme sportwedstrijd; het moet een toegankelijk festival worden voor een bredere doelgroep dan alleen de ‘diehard’ freerider. De focus komt meer te liggen op de community, de ‘chille vibe’, en de feesten en activiteiten zoals de bekende ‘waterslide’ en een grote closing party.

Daarnaast blijft de focus op internationale groei voor de kledinglijn (België, Oostenrijk, Duitsland) en de ontwikkeling van een functionele sportkledingcollectie voor de zomer. “Mensen die vooral heel veel skiën willen steeds meer überhaupt in de zomer ook naar buiten trekken”, merkt Wisse op. “Dat is natuurlijk iets waar wij juist heel mooi op kunnen aansluiten.”

Deel dit artikel:

Waar ben je naar op zoek?