In Vils is met de Konradshüttle-Schlepplift een klein stukje skigeschiedenis ten einde gekomen. De lift, die oorspronkelijk in de jaren 70 werd gebouwd voor de lokale bevolking, was jarenlang een populaire bestemming voor gezinnen en beginners. Toch is de levensduur van de lift, die tussen de 900 en 1100 meter ligt, ten einde. De stijgende temperaturen en de enorme kosten voor onderhoud hebben geleid tot de beslissing om het lift vanaf de winter 2025/2026 definitief te sluiten.
Verlies van sneeuwzekerheid en stijgende kosten
De afgelopen jaren werd het steeds moeilijker om de lift rendabel te houden. De sneeuwzekerheid was steeds problematischer door het opwarmen van het klimaat en vorig seizoen was de lift slechts twee weken open. Het bedrijf Schretter & Cie, die de lift in de jaren 70 neerzette, bevestigde aan de Tiroler Tageszeitung dat de kosten voor het onderhoud van de lift de afgelopen jaren enorm waren gestegen, wat het onmogelijk maakte om de lift verder te exploiteren. De skilift bood toegang tot 2 kilometer aan pistes, die dus relatief laag lagen. De lift zal het komende jaar volledig ontmanteld worden.
Geen mogelijkheid voor de gemeente om over te nemen
De gemeente Vils werd gevraagd om de lift over te nemen, maar vanwege het beperkte budget en het ontbreken van een eigen bedrijfsleider bleek dit niet haalbaar. Burgemeester Carmen Strigl-Petz verklaarde dat het ook met het krappe budget van de gemeente niet mogelijk is om de lift draaiende te houden.
Toekomst van de skiclub
Hoewel de lift in Tirol wordt afgesloten, blijft de Skiclub Vils actief. Schretter & Cie zal de club financieel ondersteunen met een sponsorbijdrage voor jeugdontwikkeling. De club zal in de toekomst blijven trainen, maar zal zich moeten verplaatsen naar Grän, 17 kilometer verderop, in het gebied van de Füssener Jöchle. Het is het einde van een tijdperk voor de inwoners van Vils en hun geliefde lokale skigebied, maar de steun aan de jeugd blijft een belangrijke prioriteit, ondanks het sluiten van de lift.
Lees ook: Baas van de skiliften verdedigt skipasprijzen van € 79: “Ik snap de discussie niet”















