© Skiinformatie.nl

All seasonbandentest 2025: grote kwaliteitsverschillen

All seasonbanden worden steeds populairder, ook in de landen om ons heen. Maar hoe goed presteren deze banden die het hele jaar door moeten functioneren? De Oostenrijkse ÖAMTC en Nederlandse ANWB hebben 16 van deze banden in de maat 225/45 R17 uitgebreid getest. De resultaten laten zien dat er grote kwaliteitsverschillen zijn.

All seasonbanden voor de wintersport

Voor de serieuze wintersporter die regelmatig naar de Alpen reist, is het belangrijk om te weten dat een goede all seasonband, ondanks zijn sterke prestaties, geen volledige vervanging is voor een gespecialiseerde winterband. Winterbanden zijn specifiek ontworpen om de beste grip en veiligheid te bieden op sneeuw, ijs en bij temperaturen onder de 7 °C. De zachte rubbersamenstelling en het diepe profiel van een winterband zorgen voor optimale grip en een kortere remweg op de onvoorspelbare bergwegen. Hoewel een all seasonband met een ‘sneeuwvlok-symbool’ voldoende kan zijn voor de wintersportplicht in veel landen, bieden winterbanden de extra zekerheid en prestaties die essentieel zijn voor een veilige rit naar en in het hooggebergte.

Hoe de test tot stand komt

De banden zijn direct bij reguliere bandenhandelaren ingekocht, zodat er geen sprake is van ‘geprepareerde’ exemplaren van fabrikanten. Het eindoordeel is gebaseerd op een weging van 70% voor rij-eigenschappen en veiligheid, en 30% voor milieu-eigenschappen (zoals slijtage en brandstofverbruik). Een band kan alleen een goede eindbeoordeling krijgen als op alle hoofdonderdelen goed is gescoord. Een onvoldoende op een enkel veiligheidscriterium leidt direct tot een onvoldoende als eindcijfer.

All seasonbandentest 2025 – de beste banden

Voor het eerst in de geschiedenis van de test krijgen maar liefst vier banden het eindoordeel ‘goed’. De prestaties van all seasonbanden komen steeds dichterbij het niveau van de zomer- of winterband. De volgende banden kregen de beoordeling ‘goed’ en zijn aan te bevelen:

  • Goodyear Vector 4 Seasons Gen-3: Deze band scoort goed op nat en winters wegdek en is bovendien uitzonderlijk slijtvast. De kilometerkosten zijn hierdoor, ondanks een hogere aanschafprijs, het laagst.
  • Continental AllSeasonContact 2: De enige band die op alle belangrijke veiligheidscriteria (droog, nat en winters wegdek) een goede score haalde. Een uitstekende allrounder.
  • Pirelli Cinturato All Season SF3: Presteert zeer sterk op droog wegdek, bijna op het niveau van een zomerband. Op nat wegdek is de prestatie ook goed, maar op winters wegdek zijn er lichte tekortkomingen.
  • Bridgestone Turanza All Season 6: Een solide keuze met goede scores op droog en nat wegdek, maar net als de Pirelli heeft deze band lichte tekortkomingen op sneeuw.

Andere premiummerken zoals Michelin CrossClimate 2 en Dunlop All Season 2 eindigden ook hoog in de test en zijn goede alternatieven. Met name de Michelin is uitzonderlijk goed op sneeuw.

Grote verschillen qua veiligheid

Helaas halen niet alle all seasonbanden goede cijfers in de testen. De test toont aan dat er enorme verschillen zijn in kwaliteit en veiligheid. Naast vier goede banden waren er ook vier banden die als ‘niet aan te raden’ werden bestempeld en nog vier als ronduit ‘slecht’ en dus onveilig.

Een vergelijking van de remweg op nat wegdek laat de gevaarlijke verschillen zien:

  • Bij een remproef vanaf 80 km/u heeft de Continental AllSeasonContact 2 slechts 31,3 meter nodig om te stoppen.
  • De Arivo Carlorful A/S heeft maar liefst 11,5 meter extra nodig, wat een enorm verschil is in een noodsituatie.

Op sneeuw was de remweg van de Petlas Multi Action PT565 met 12,5 meter zo’n 3 meter langer dan de besten in de test. De Petlas en de CST Medallion All Season ACP1 presteren volgens de testorganisaties onacceptabel slecht op sneeuw, en de Aplus AS909 en Arivo Carlorful A/S op nat wegdek. Deze banden zijn onveilig en worden dan ook ten zeerste afgeraden.

Conclusie en aankooptips

De test bewijst dat all seasonbanden steeds beter worden, maar ook dat het verschil in kwaliteit groter is dan ooit. Goedkopere alternatieven zoals de Viking FourTech Plus en de BFGoodrich Advantage All-Season scoren voldoende en kunnen aan te raden zijn voor wie prijsbewust is. Toch is het belangrijk om te onthouden dat je met deze banden concessies doet op de veiligheid. Voor wie geen compromissen wil sluiten op prestaties in de sneeuw, is de Michelin CrossClimate 2 de beste keuze. Voor wie de beste allrounder zoekt, is de Continental AllSeasonContact 2 een uitstekende optie.

Enkele belangrijke aankooptips:

  • Prijs versus veiligheid: Kies een all seasonband niet op basis van de prijs, maar op basis van onafhankelijke testresultaten. Bekijk nog eens alle resultaten van ÖAMTC en ANWB.
  • DOT-code: Controleer de productiedatum van de band (DOT-code op de zijkant) om te verzekeren dat je een modern exemplaar van de nieuwste generatie koopt.
  • Houd het uniform: Gebruik altijd vier banden van hetzelfde merk en type voor optimale prestaties en veiligheid.
  • Controleer je banden: Wissel je banden iedere 10.000 tot 15.000 km van voor naar achter om gelijkmatige slijtage te bevorderen. Controleer ook maandelijks de bandenspanning.

Onthoud dat de beste prestaties onder alle omstandigheden, van een snikhete zomerdag tot de besneeuwde wegen naar de wintersportbestemming, nog altijd worden geleverd door een set specifieke zomer- en winterbanden. All seasonbanden blijven een compromis, maar een goed gekozen all seasonband kan een veilig alternatief zijn voor wie niet of nauwelijks op wintersport gaat of korte afstanden aflegt.

Deel dit artikel:

Waar ben je naar op zoek?