De Mont-Blanctunnel wordt van 1 september tot en met 12 december 2025 volledig afgesloten voor al het verkeer. Deze afsluiting van 15 weken, die vergelijkbaar is met die van vorig jaar, maakt deel uit van een omvangrijk meerjarenproject om de zestig jaar oude tunnel te renoveren.
Voorbereidingen voor de toekomst
De Mont-Blanctunnel, die Frankrijk met Italië verbindt, is de eerste van de grote Europese tunnels die een diepgaande renovatie van de structuur ondergaat. Het renovatieproject, met een totale investering van ongeveer 50 miljoen euro voor de testfases van 2024 en 2025, is bedoeld om de meest geschikte aanpak te bepalen voor de toekomstige werkzaamheden.
Tijdens deze afsluiting zullen ingenieurs testen uitvoeren op de tunnelboog. Een deel van de testsectie van vorig jaar wordt gedemonteerd om de effectiviteit ervan te analyseren. Daarnaast worden er twee nieuwe testsecties aangebracht over een totale lengte van 254 meter. Omdat de geologische structuur van de rotsen langs het traject varieert, testen de ingenieurs verschillende technieken. De ervaring en kennis die hier worden opgedaan, moeten de renovatie van andere tunnels in de toekomst sneller en met minder overlast laten verlopen.
››› Ook vorig jaar werd de tunnel gesloten voor een periode
Impact op het verkeer
De herfst is gekozen als de minst ingrijpende periode voor het toerisme. De sluiting, die in samenwerking met de Franse en Italiaanse autoriteiten is gepland, zal een grote impact hebben op het internationale verkeer. Dagelijks maken gemiddeld 3600 auto’s en 1700 vrachtwagens gebruik van de tunnel.
Ongeveer 90% van de vrachtwagens zal worden omgeleid via de Fréjustunnel in Savoie. Personenauto’s kunnen kiezen voor alternatieve routes zoals de Fréjustunnel, de Grand-Saint-Bernard of diverse Alpenpassen. Het is te verwachten dat de tunnel in de komende jaren opnieuw en mogelijk voor langere tijd, volledig zal worden afgesloten voor de daadwerkelijke renovatie.















