Iconische Schwarzwandbahn in Zauchensee wordt vervangen

De Schwarzwandbahn in het skigebied Zauchensee mag na 38 jaar trouwe dienst eindelijk met pensioen. De oude gondellift uit 1987 is sinds Pasen niet meer in gebruik. Het laatste ritje zit erop en de iconische rode gondels verdwijnen uit het beeld. In de plaats komt een moderne 10-persoonsgondel, die vanaf komend winterseizoen in gebruik wordt genomen.

Nieuwe Schwarzwandbahn in Zauchensee

De huidige Schwarzwandbahn is een 4-persoonsgondel met een capaciteit van 1700 personen per uur. De nieuwe gondel, gebouwd door Doppelmayr en uitgevoerd als moderne D-Line 10-persoonsgondel, zal die capaciteit flink verhogen naar 2800 personen per uur. Als alles volgens planning verloopt, is de nieuwe lift vanaf november 2025 operationeel. De rode gondeltjes zijn iconisch in het skigebied; de lift is er al sinds 1987 en daarmee niet weg te denken uit Zauchensee. Het afscheid zal wel even zwaar vallen voor wintersporters die er vaak komen, maar er komt iets moois voor terug op dezelfde plek!

Feiten & cijfers nieuwe Schwarzwandbahn in Zauchensee

Grote veranderingen dus! Van een 4-persoonsgondel naar een versie voor 10 personen, met daarnaast ook nog een hogere snelheid. Het traject van de nieuwe Schwarzwandbahn blijft hetzelfde, alleen wordt de ervaring een stuk moderner.

  • Lift: gondel
  • Aantal personen per gondel: 10
  • Hoogte dalstation: 1370 meter
  • Hoogte bergstation: 2113 meter
  • Lengte traject: 2142 meter
  • Hoogteverschil: 743 meter
  • Snelheid: 6 meter per seconde
  • Duur rit: 6:30 minuten
  • Capaciteit: 2800 personen per uur

Toch geen nieuwe piste

In eerste instantie was het ook de bedoeling om bij de nieuwe lift een extra piste aan te leggen. Het zou gaan om een voormalige piste die tegenwoordig als freeride-route wordt gebruikt. Deze zou opnieuw besneeuwd en geprepareerd worden. Maar die plannen zijn voorlopig van de baan. Veronika Scheffer, algemeen directeur van het liftbedrijf in Zauchensee, legt uit in de Salzburger Nachrichten: “We kregen hiervoor geen vergunning, ook al heeft het traject typische piste-eigenschappen.”

De belangrijkste reden voor de afwijzing? Er ligt te veel kalkgrasland – een ecologisch waardevol gebied dat rijk is aan bloemensoorten. Scheffer benadrukt wel dat het onderwerp niet van tafel is: “We blijven ons inzetten voor deze piste.”

De werkzaamheden zijn begonnen!

Deel dit artikel:

Waar ben je naar op zoek?