Bij de Arlbergtunnel in Oostenrijk zijn vanaf deze winter nieuwe maatregelen ingevoerd. Deze populaire tunnel voor wintersporters is na een uitgebreide renovatie weer geopend voor al het verkeer. Tijdens de winterpieken rijden er zo’n 1100 voertuigen per uur door de tunnel. Dit jaar hoopt Asfinag op betere doorstroming bij de tolpoorten dankzij de aanleg van twee barrièrevrije tolstroken.
Belangrijke verbetering Arlbergtunnel
Een van de belangrijkste verbeteringen aan de Arlbergtunnel is de introductie van een nieuw verkeersmanagementsysteem, speciaal ontworpen om files in de wintermaanden te verminderen. Tijdens drukke periodes, zoals in het wintersportseizoen, zorgt dit systeem ervoor dat verkeersstromen beter gereguleerd worden met behulp van intelligente signalering en realtime monitoring.
Deze aanpassingen, gecombineerd met de modernisering van de tolstations, zijn bedoeld om een snellere doorstroming te garanderen. Automobilisten die vooraf digitaal tol hebben betaald of een meerrittenkaart hebben gekocht, kunnen gebruikmaken van de groen gemarkeerde rijstroken en hoeven niet meer in de rij te staan. “Dit versnelt het proces aanzienlijk,” legt Stefan Zangerle van Asfinag Maut Service GmbH uit in de Tiroler Tageszeitung.
Hoe maak je hier gebruik van?
Wintersporters kunnen gebruikmaken van automatische tolbetalingssystemen, zoals de digitale tolstickers of de GO-Box, om de wachttijd verder te verkorten. Deze technologieën zorgen voor een soepelere doorgang, zodat er meer tijd overblijft om van de sneeuw en het skiën te genieten. Een goede voorbereiding en slim gebruik van de nieuwe infrastructuur maken de reis naar de wintersportgebieden een stuk aangenamer.
Strenge controle op overtreders
Het nieuwe systeem registreert kentekens, zelfs bij hevige sneeuwval. Wie zonder te betalen doorrijdt, kan een fikse boete verwachten. Volgens de laatste informatie uit de Tiroler Tageszeitung bedraagt de boete voor een overtreding ongeveer € 120,-.
Renovatie Arlbergtunnel
De tunnel, die de deelstaten Tirol en Vorarlberg met elkaar verbindt, was sinds 15 april 2024 gesloten om noodzakelijke verbeteringen aan het wegdek, de afwatering en de tunnelbekleding door te voeren. Deze maatregelen waren essentieel om de veiligheid van de circa 8.000 dagelijkse weggebruikers te waarborgen.
De renovatie werd uitgevoerd in twee fasen, waarbij in totaal 75 miljoen euro werd geïnvesteerd. Tijdens de werkzaamheden werden onder andere 110.000 vierkante meter tunnelcoating, 105.000 vierkante meter asfalt en 23.000 kubieke meter beton verwerkt. Daarnaast werd 13.000 ton asfalt gerecycled. Sinds 2005 is er in totaal ongeveer 300 miljoen euro geïnvesteerd in de Arlbergtunnel om de infrastructuur te moderniseren en de veiligheid te verhogen.
Lees ook: Arlbergtunnel weer open voor verkeer sinds eind november