Voor de voorzitter van de toerismevereniging Alpbachtal Seenland, Frank Kostner, is het geen vraag meer of drones skiliften kunnen vervangen. Onbemande drones zijn volgens hem de toekomst in wandel- en skigebieden. Er wordt al volop getest en hopelijk kunnen binnenkort de eerste ’taxi-drones’ wandelaars naar het Rofangebergte brengen, hiermee wordt dan de Sonnwendjoch-lift in het Tiroolse gebied vervangen.
Taxi-drones in plaats van skiliften
Het bedrijf Volocopter test al jaren onbemande dronevluchten. Na het mislukken van de plannen voor de vernieuwing van de stoeltjeslift in het populaire wandelgebied Alpbachtal Seenland, zien ze deze ontwikkeling in de regio als een serieuze mogelijkheid. Waar een nieuwe lift niet in het kostenplaatje past, kunnen taxi-drones een oplossing zijn. “Dit zou een mega-attractie zijn”, vertelt Kostner overtuigd in de Tiroler Tageszeitung. De voorzitter ziet het al helemaal voor zich met een uitgebreide landings- en vertrekplaats voor drones.
Realistisch?
Bedrijven over de hele wereld voeren al jaren testvluchten uit met onbemande drones. In de zomer van 2024 is de Duitse producent Volocopter van plan commerciële vluchten met onbemande taxi-drones aan te bieden in Parijs, daarna ook in Singapore, Rome en Neom (Saoedi-Arabië).
Haken en ogen in Europa
In Europa worden deze vluchten met drones behandeld als vluchten met onbemande vliegtuigen. Vanwege het risico zitten daar best wat haken en ogen aan. Het gevolg? Afhankelijk van de categorie van de drone moet er een vergunning zijn, een rijbewijs en het apparaat moet in ieder geval geregistreerd worden bij de autoriteiten. Daarnaast zijn er ook veel gevolgen qua luchtverkeer, met luchtverkeersregels, luchtverkeersleiding, luchthavens, etc. Volgens Austro Control (aanbieder van luchtvaartnavigatiediensten in Oostenrijk) gaan deze taxi-drones in eerste instantie vliegen onder de leiding van piloten, pas later kan het zijn dat de drones ook onbemand vliegen. Het doel is nu eerst om dit hele plan zo veilig mogelijk te maken, de eisen zijn erg hoog. Een andere uitdaging, voordat het plan geïmplementeerd kan worden in de bergen, zijn de weersomstandigheden. De drones moeten veilig genoeg zijn om te kunnen vliegen bij onder andere kou, wind en sneeuwval.
Toekomst van taxi-drones?
De bepalingen voor taxi-drones worden op dit moment op EU-niveau opgesteld. Einde van dit jaar wordt er een definitief voorstel verwacht. Daarna kan het nog wel even duren voordat de eerste drone zijn vlucht maakt. In de Tiroler Tageszeitung wordt voorzichtig 2025 genoemd. Kostner: “De tijd zal komen”.
››› Meer informatie over deze drones van Volcopter, vind je op hun website!