Het Nederlandse SnowWorld, bekend van de skihallen in o.a. Zoetermeer, Landgraaf en Amsterdam, heeft een enorme slag geslagen. Het bedrijf kondigt vandaag een fusie aan met Snowcentres, de marktleider in het Verenigd Koninkrijk. Door deze samenvoeging ontstaat de onbetwiste nummer één op de Europese indoor wintersportmarkt.
Voor wie dacht dat SnowWorld al groot was, think again. Het bedrijf, dat naast de Nederlandse hallen ook locaties heeft in Duitsland, België en Frankrijk, gaat fuseren met zijn Britse tegenhanger, Snowcentres. Vandaag hebben beide bedrijven aangekondigd hun krachten te bundelen.
Een nieuwe Europese wintersportgigant
De cijfers van de nieuwe fusiegroep zijn ronduit indrukwekkend. De nieuwe groep zal in totaal 12 locaties exploiteren, verspreid over vijf landen (Nederland, VK, Duitsland, België en Frankrijk). Samen verwachten ze meer dan 4,5 miljoen bezoekers per jaar te trekken en een gezamenlijke omzet van 120 miljoen euro te realiseren. De nieuwe groep telt straks meer dan 1000 fulltime medewerkers. Op dit moment telt SnowWorld 10 locaties en heeft Snowcentres er 2: The Snow Centre Hemel Hempstead en The Snow Centre Manchester.
’s Werelds grootste skischool
Een opvallend detail van de fusie is dat hiermee ook “de grootste skischool ter wereld” wordt gecreëerd, zegt SnowWorld. Voor wintersporters van elk niveau – van de eerste bochtjes tot vergevorderde trainingen – biedt dit volgens de groep “uitzonderlijke mogelijkheden.”

De structuur: Nederland en België aan het roer
Achter de schermen wordt het bedrijf netjes verdeeld. Alychlo, de investeringsmaatschappij van de bekende Belgische ondernemer Marc Coucke (al eigenaar van SnowWorld), en de huidige aandeelhouders van Snowcentres krijgen elk 50% van de aandelen. Het nieuwe internationale hoofdkantoor wordt gevestigd in het Nederlandse Roosendaal. De Belg Wim Hubrechtsen, de huidige CEO van SnowWorld, wordt de nieuwe Group CEO van het gecombineerde bedrijf.
Wat betekent dit voor de toekomst van SnowWorld?
De fusie is volgens de directie een “logische stap” in de groeistrategie. Wim Hubrechtsen, CEO van SnowWorld, licht dit toe in de aankondiging.
“Door te fuseren met Snowcentres brengen we de leiders van de Europese en Britse markt samen en bevestigen we onze leiderspositie”, aldus Hubrechtsen. Hij benadrukt dat de bedrijven goed bij elkaar passen: “Naast de geografische complementariteit delen onze organisaties een sterke bedrijfscultuur: een sterke ondernemersgeest, gecombineerd met een passie voor onze klanten en voor operationele uitmuntendheid.”
Lees ook: volop sneeuwpret bij het SnowCamp in SnowWorld
De nieuwe groep, die onder leiding komt te staan van Hubrechtsen, wil zijn sterke financiële positie gebruiken om verder uit te breiden. “Samen hebben we alle troeven in handen om onze duurzame groei te versnellen, onze internationale aanwezigheid te versterken en de hoogste normen van kwaliteit en innovatie in de indoor wintersport na te streven”, besluit de CEO van SnowWorld. Duurzaamheid blijft daarbij een speerpunt: het bedrijf streeft ernaar om op lange termijn volledig energieneutraal te opereren.
Meer over de indoor skihallen in Nederland:
- SnowWorld Zoetermeer
- SnowWorld Landgraaf
- SnowWorld Amsterdam
- SnowWorld Rucphen-Breda
- SnowWorld Terneuzen
Mis je nog iets in je kast voor je volgende wintersport?
DAKA: voor al je wintersportmateriaal
Jumbo Sports: bestel het nieuwste wintersportmateriaal
Bever: wintersportkleding en -materiaal, advies en inspiratie
Duijvestein: ski-, snowboardmateriaal en kleding
Decathlon: alles voor het snowboarden of skiën
Blue Tomato: de nieuwste snowboard- en freeskiproducten
Poederbaas: voor al je base-, midlayers, skisokken en sinds dit jaar zelfs skipakken!












