Sinds vandaag is er officieel een antwoord op de ernstige ongevallen die zich in de wereld van het wedstrijdskiën voordoen. Dainese presenteerde namelijk samen met de internationale ski federatie (FIS) een airbag voor wedstrijdskiërs die ernstige gevolgen van een crash moet voorkomen.
Ongelukken in het wedstrijdskiën zijn niet te voorkomen. De skipro’s knallen met snelheden tot wel 160 kilometer naar beneden en de kleinste technische fout kan daardoor fataal zijn. In de auto word je bij deze snelheden beschermd met stalen constructies, gordels, airbags en allerlei elektronische systemen, terwijl pro skiërs het tot op heden moeten doen met minimale bescherming. De airbag voor wedstrijdskiërs is dan ook een stap in de goede richting.
De airbag, die luistert naar de naam D-AIR SKI, is een 800 gram wegend vest ontwikkeld door de Italiaanse protectiefabrikant Dainese. De D-AIR SKI blaast zich binnen 100 milliseconden op en absorbeert 61 procent van de door een val ontwikkelde kracht. En het mooie is, het vest herkent zelf wanneer het nodig is om op te blazen.
Günter Hujara, bij FIS verantwoordelijk voor de veiligheid van de sporter is blij met de komst van de airbag. “Het moment is gekomen om de wereld voor te stellen aan iets wat in de wedstrijdwereld gebruikt kan worden.” Al drie jaar is men bij Dainese bezig om een airbag-systeem voor de pisteskiër te ontwikkelen. De straatvariant van het vest wordt al sinds 2009 op wereldbeker niveau gebruikt in de motorsport, maar het bleek lastig aan te passen te zijn naar de skisport. “Het moeilijkste was om een algoritme te definieren dat het exacte moment bepaalt dat een sporter geen controle meer heeft”, aldus Hujara. Dat is ook begrijpelijk, want met zulke hoge snelheden lijkt bijna elke sprong op een bijna-val.
Verder vertelt Hujara: “We hebben een datainterceptiesyteem geïnstalleerd en daardoor konden we begrijpen wat er tijdens een skiwedstrijd precies gebeurt.” Vittorrio Caffagi leidt de technische staf bij Dainese en gaat dieper in op de werking van het systeem: “Het algoritme activeert het systeem in alle gevallen dat het lichaam van een atleet bewegingen maakt die in een normale race niet voor kunnen komen. Denk bijvoorbeeld aan de zijdelingse draai tijdens een sprong. Het algoritme begrijpt dus wanneer de skiër springt en weet onderscheid te maken tussen het normale springen en een val in de sprong.”
De airbag beschermt de borstkas, de schouders, het sleutelbeen en de nekwervels en kan worden opgeblazen met acht liter lucht. Het vest wordt gedragen onder de skikleding, maar over de rugbeschermer gedragen en maakt je een stuk dikker. Dat laatste roept meteen vragen op over de aërodynamica. Ook daar zit het goed mee, want dat is getest in de Ferrari windtunnel. Het in- en uitschakelen van het systeem geschiedt door een knop die zich bij de rits aan de voorkant bevindt.
De airbag voor wedstrijdskiërs is bijna gebruiksklaar en testers als Manuel Osborne-Paradis en Werner Heel zijn zeer tevreden over de laatste versie. De skiërs moeten nog even wachten, maar als het zover is, dan is het een hele stap naar voren wat veiligheid betreft.