Nieuwsbrief per mail ontvangen

Let op: je moet je aanmelding bevestigen per mail

Zorgeloos met je elektrische auto op wintersport: 3 tips

© Skiinformatie.nl

Elke dag het laatste wintersportnieuws

Ga je voor het eerst met je elektrische auto op wintersport? Bereid je vakantie dan goed voor. Zorg dat je van tevoren weet waar je onderweg kunt opladen en vraag de juiste laadpas aan die ook in het buitenland werkt. Houd ook rekening met iets meer reistijd omdat je voor het laden een paar extra stops moet maken. Hoe pak je dit het beste aan?

1. Check waar je onderweg kunt laden

Als je accu bijna leeg is, kun je natuurlijk gewoon in de buurt kijken waar een laadstation is. Er zijn allerlei apps te vinden die daar een overzicht van hebben. Hierbij zie je ook of de laadpaal vrij is en wat het actuele laadtarief is. Toch is het verstandig om van tevoren alvast uit te zoeken waar je onderweg kunt opladen. Dan kun je steeds eenvoudig naar het volgende laadstation navigeren en loop je niet het risico dat je ineens met een lege accu langs de weg staat. Wanneer je bijvoorbeeld richting Oostenrijk en Zwitserland gaat, vind je voldoende laadstations op je route. En ook in België en Frankrijk wordt dit aanbod beter, al is de zuidelijke helft van België (Wallonië) nog iets minder ver op dit gebied. Langs de snelwegen vind je vooral snelladers van bijvoorbeeld Allego, Fastned en IONITY: aanbieders die je ook in Nederland veel ziet. Hier kun je in 15 tot 30 minuten je accu voor het grootste deel opladen, zodat je je reis snel kunt voortzetten. Bij deze bedrijven weet je ook zeker dat je laadpas geaccepteerd wordt.

Met een elektrische auto zal je tussen de vijf en tien keer moeten stoppen om op te laden. Het exact aantal laadstops hangt natuurlijk af van de actieradius en hoe ver je bestemming is, maar je moet in ieder geval (veel) vaker stoppen dan met een benzineauto.

Heb je een eigen laadpaal thuis of ben je van plan een laadpaal te kopen? Dan kun je met een volle accu aan je reis beginnen. En anders zijn er onderweg ook voldoende laadstations waar je een stop kunt maken. Dat kan in Nederland nog even vlak voor de grens, maar ook in de landen waar je doorheen rijdt zijn er voldoende laadpunten langs de snelwegen. Vaak zijn dat snellaadstations, waar je in 15 tot 30 minuten je accu tot ongeveer 80% oplaadt. Deze snelladers zijn bijvoorbeeld van Fastned, IONITY en Allego: bedrijven die je ook in Nederland vindt. En dat heeft als voordeel dat je ook zonder problemen je Nederlandse laadpas kunt gebruiken.

Er zijn verschillende apps en routeplanners die je kunt gebruiken om je laadstops te plannen. Ook op Google Maps vind je informatie over laadstations en de beschikbaarheid op dat moment. Check per laadstop ook de alternatieve laadpunten in de omgeving. Zo kun je een eventuele wachtrij omzeilen en doorrijden naar een minder drukke locatie.   

2. Informeer naar een laadpaal op bestemming

Het vinden van een laadpaal bij je overnachtingsplek kan uitdagender zijn. Controleer bij het boeken van een hotel of appartement of er een oplaadmogelijkheid voor je auto is. Sommige accommodaties bieden eigen (gratis) laadpunten aan, maar vaak moet je in de buurt een geschikte laadpaal zoeken. In tegenstelling tot die langs de snelwegen, zijn dit vaak geen snelladers. Het kan dan wel enkele uren duren voordat de batterij volledig is opgeladen.

3. Neem minimaal twee laadpassen mee

Er zijn talloze bedrijven waar je een laadpas kunt aanvragen. Bijvoorbeeld laadpaalfabrikanten, energieleveranciers of tankstations. Welke laadpas het beste bij jou past, hangt af van verschillende factoren. Als je je auto maar een paar keer per maand bij een openbaar laadpunt oplaadt, is betalen per laadsessie voordeliger. Maar als je veel vaker laadt, kan een abonnement lonen. Het starttarief per laadsessie vervalt dan meestal. Het verschilt per aanbieder wat de mogelijkheden precies zijn, maar het is iets om in gedachten te houden bij het aanvragen van een laadpas. Daarnaast is het slim om te onderzoeken of de laadpas in het buitenland voldoende dekking heeft, wat het starttarief is, of er een handige app is, of er eventuele aanschafkosten zijn en wat de reviews zijn.

Als je een laadpas zoekt met een goede buitenlandse dekking en een voordelig starttarief, is de gratis laadpas van Laadkompas een optie. Bij Laadkompas kun je per laadsessie betalen (€ 0,39 excl. btw) of kiezen voor een abonnement (€ 3,95 excl. btw per maand). Naast deze kosten betaal je ook het tarief per kilowattuur (kWh) van de laadpaal. Voor buitenlandse reizen is het verstandig om een tweede laadpas aan te vragen, zodat je een alternatief hebt voor als de Laadkompas-pas niet werkt.

Extra tip: laden zonder laadpas

Het is ook mogelijk om zonder laadpas te laden. Vooral bij grote laadstations kun je vaak gewoon met je pinpas of creditcard (contactloos) betalen.

Bovendien ondersteunen steeds meer elektrische auto’s en laadpalen de ‘Plug & Charge’-technologie. Hierbij hoef je slechts eenmaal je laadpas te registreren en een bankpas of creditcard aan de auto te koppelen. Vervolgens wordt de laadsessie automatisch gestart en beëindigd wanneer je de auto op de laadpaal aansluit, zonder dat je de laadpas nodig hebt.

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in