Nieuwsbrief per mail ontvangen

Let op: je moet je aanmelding bevestigen per mail

Skiresorts experimenteren met variabele skipasprijzen

Wintersportredacteur

Je kent het van luchtvaartmaatschappijen waarbij je buurman de helft heeft betaald voor hetzelfde ticket als jij. Ook skigebieden gaan nu met de variabele skipasprijzen aan de slag. Een slimme koper kan zo veel geld besparen.

‘Dynamic Pricing’ kom je steeds vaker tegen. Bij vliegtickets, treinkaartjes en internationale hotelketens is het begrip al lang de standaard, maar in Noord-Amerika verovert het ook steeds meer skigebieden. De prijzen voor skipassen en dagkaarten worden elke dag opnieuw berekend. Factoren als concurrentieprijzen, vraag en aanbod en weersvoorspellingen spelen een rol bij deze berekening.

De herkomst
De ontwikkeling binnen het skiën wordt aangevoerd door het online platform Liftopia dat in de VS ongeveer 5 procent van alle dagpassen verkoopt. De eigenaren van Liftopia zijn ervan overtuigd dat de sleutel tot meer efficiëntie in de flexibele prijsstelling ligt. Niet alleen liftbedrijven gaan daarvan profiteren, maar ook de vakantiebestemming in het algemeen. Omdat toeristen net zoals bij vliegen voor vroegboeken beloond wordt, hebben hotels bijvoorbeeld meer zekerheid dat de gasten niet afzeggen bij slechte weersvoorspellingen.

Verstopte prijsverhogingen
He prijsmodel zorgt ervoor dat prijsverhogingen voor de toerist nu minder goed zichtbaar worden. De gemiddelde prijs voor weekendpassen steeg in de VS in vergelijking met het voorseizoen met zes procent, maar het blijft voor de slimme boeker nog steeds mogelijk om goedkoper aan de skipas te komen.

Amerika vs Europa
De voordelen van het Dynamic Pricing hebben al meerdere Amerikaanse resorts overtuigd, maar in Europa loopt het nog geen storm. Wel wordt er veel getest met kortingen, zoals twee voor de prijs van één, maar starre prijsmodellen zijn nog immer de standaard. In Laax en Davos is het verkoopteam wel al bezig met variabele prijzen via hun online boekingssysteem, ook al is dat in mindere mate. “Natuurlijk is onze berekening nog niet zo complex als bij vliegtuigmaatschappijen, maar op het moment werkt het voor ons”, aldus Frédéric Petignat van de Bergbahnen Davos. Of er al snel een volgende stap wordt gezet richting het Dynamic Pricing is nog even afwachten.

Oneerlijk?
Er is natuurlijk een keerzijde van de medaille als het om dynamische prijzen gaat. Hoewel er wiskundige algoritmen ten grondslag liggen aan de prijsstelling, is het prijsmodel omstreden. Veel mensen vinden het oneerlijk als hun buurman in het vliegtuig minder heeft betaald voor dezelfde service. Het economisch efficiëntste systeem is dan wellicht ook niet het beste systeem voor een skigebied. Helemaal niet als andere skigebieden niet met de trend meegaan, want dan is de kans groot dat de skipasprijzen regelmatig goedkoper zijn bij de concurrent. Het is in ieder geval een trend die we in de gaten moeten houden.

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in