Nieuwsbrief per mail ontvangen

Let op: je moet je aanmelding bevestigen per mail

Oostenrijkse liftmaatschappijen investeren 600 miljoen euro

Wintersportredacteur

In Oostenrijk hebben de liftmaatschappijen dit seizoen wederom een flinke bak met geld geïnvesteerd. Het gaat om een totaal van 600 miljoen euro. En dat alles om ons comfortabeler omhoog te brengen, pistes perfect te kunnen prepareren en om de algehele beleving in de bergen te verbeteren.

Verdeling

Waar dat geld naartoe is gegaan? Van de 600 miljoen euro gingen er 261 naar de vernieuwing van oude liften en de bouw van compleet nieuwe liften. Verder werd 114 miljoen euro geïnvesteerd om de productie van kunstsneeuw te verbeteren en uit te bouwen. Denk aan de aanschaf van nieuwe sneeuwkanonnen, het leggen van waterleidingen en de aanleggen van opslagmeren. De overige 225 miljoen besteedde de liftmaatschappijen om de algehele bergbeleving te verbeteren. Dat geldt voor de winter, maar ook voor de zomer. Hierbij moet je ook denken aan de digitalisering binnen de skigebieden.

Kunstsneeuw steeds belangrijker

De productie van kunstsneeuw wordt voor Oostenrijkse skigebieden steeds belangrijker om constant goede pistes te kunnen bieden en daar vloeit dan ook flink wat geld heen. Op dit moment is al zo’n tweederde van alle Oostenrijkse pistes kunstmatig te besneeuwen. Dat percentage stijgt ieder jaar.

Deze week is het in de meeste skigebieden nog te warm om kunstsneeuw te kunnen produceren met de installaties die er voor handen zijn. De meest gangbare sneeuwkanonnen hebben een temperatuur van minus twee of drie nodig om goede sneeuw te produceren. Skigebieden die goed uitgerust zijn hebben nu zo’n drie á vier dagen nodig om hun pistes te kunnen besneeuwen. Dat er nu nog weinig sneeuw ligt is daarom geen bedreiging voor de seizoensopeningen. Het wordt komende week kouder en dan doen de sneeuwkanonnen hun werk.

 

Snowfarming

Een andere veelbesproken en populair item binnen de wintersportwereld is snowfarming. Dat is het bewaren van sneeuw om dat het seizoen erop weer te gebruiken. Sneeuw wordt daarbij onder een isolerende laag bewaard gedurende de zomer. In de herfst is daar dan nog zo’n 80 procent van over en daarmee worden de pistes bedekt. Dit is ook de reden dat Kitzbühel het skiseizoen zo vroeg opent. Steeds meer skigebieden investeren in snowfarming. Niet alleen om eerder te openen, maar ook omdat het beter voor het milieu is om sneeuw te hergebruiken dan nieuwe sneeuw te maken.

Zomer

Naast het winterseizoen wordt ook de zomer steeds belangrijker voor de liftmaatschappijen. Er wordt daarom volop geïnvesteerd in het zomeraanbod in de bergen. Je hebt het dan over de aanleg van mountainbikeroutes, themawandelpaden, klimroutes, etc. Noem het maar op en je vindt het tegenwoordig in de bergen.

De prijzen voor een liftpas stijgen elk jaar weer, maar dat is dus ook nodig om al deze investeringen te kunnen doen.

Te warm

Helaas heeft de Hahnenkamm, ondanks de grote investeringen en snowfarming, vorige week moeten besluiten om de piste voorlopig weer te sluiten. Door het warme weer de laatste tijd is de sneeuw die zij hiervoor gedurende de zomer hadden opgeslagen helaas alweer gesmolten. Meer hierover lees je in onderstaand artikel.

Hahnenkamm piste weer gesloten door gebrek aan sneeuw

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in