Ieder jaar is het weer hetzelfde bij de Fernpass. Files van kilometers lang. De Oostenrijkse regering is al jaren bezig om hier een oplossing voor te vinden. Binnen de politiek wordt nu gesproken over de bouw van een tunnel, die de route met 3,5 kilometer verkort. Ook wordt er gesproken of de pasroute een tolweg moet worden.
Verkeersdrukte
De afgelopen 10 jaar is de verkeersdrukte op de Fernpass met 30 procent toegenomen. Er rijden gemiddeld rond de 14.000 voertuigen per dag over de pas. Critici van de tunnel vrezen dat met de komst van de tunnel een nieuwe doorvoerroute door Tirol wordt gerealiseerd. Door de komst van de tunnel hoeven reizigers niet meer de steile passages van de Fernpass te nemen. Als alles volgens plan gaat begint de bouw van de tunnel in 2021, de kosten bedragen zo’n 110 miljoen euro.
[dfp_native_ad]
Ontwikkelingen Fernpass
Inmiddels is er ook een andere ontwikkeling rondom de tunnel en de Fernpassstrecke. De deelstaat Tirol overweegt serieus om van het weggedeelte een tolweg te maken. De Felbertauern in Oost-Tirol dient hiervoor als voorbeeld. Voor de bevolking in Außerfern krijgen een tolontheffing op de tolweg, net zoals de bewoners in Oost-Tirol hebben. De inkomsten van de tol zijn een welkome bron van inkomsten voor de regering.
Financiering
Er zijn momenteel instandhoudingsmaatregelen aan de gang in de Lermoos-tunnel en de grenstunnel in Füssen. Hiervoor moet 60 miljoen euro beschikbaar gemaakt worden. In tijden van krappe overheidsbudgetten veel geld. De opbrengsten uit de tol kunnen hier als kruisfinanciering gelden. Mogelijk wordt er dit jaar nog een besluit genomen over de tol op de Fernpass.
Tschirganttunnel
De komende weken kan er ook een beslissing komen voor een ander project. Er bestaan plannen om een tunnel van ruim 4 kilometer lang te bouwen onder het bergmassief van de Tschirgant door. Dit project is door budgettaire redenen nooit uitgevoerd. Al jaren lang zijn de Oostenrijks Volkspartij, de economie en gouverneur Günther Platter groot voorstander van de komst van de tunnel. De tunnel zou een directe verbinding van het Inndal naar de Fernpass realiseren. Hiermee wordt de verkeersdruk in de gemeenten op het Mieminiger Plateau en in Tarrenz, Imst en Nassereith verlicht.
Tegenstanders van de Tschirganttunnel blijven sceptisch over de bouw die rond de 340 miljoen euro gaat kosten. De experts in het verkeersministerie hebben aangegeven dat de Tschirganttunnel geen toegevoegde waarde heeft. Mede hierom is het project destijds van de prioriteitenlijst gehaald.
Dingen die je mee moet nemen
Als je in een kilometers lange file terecht komt kan het voorkomen dat je hier uren moet staan. Om brandstof te besparen zet je de motor uit. Maar daarmee houdt de verwarming in de auto er ook mee op. Dan is een fleece deken geen overbodige luxe om je warm te houden. In onderstaand artikel staan een aantal essentiële dingen die je in de auto mee moet nemen als je op wintersportvakantie gaat.
10 dingen die je moet meenemen in de auto richting wintersport