Fysieke voorbereiding

Jaarlijks gebeuren er weer een hoop ongelukken als oorzaak van de slechte voorbereiding op de skivakantie. Al deze blessure ongevallen zijn te voorkomen door in goede conditie op wintersport te gaan.

De meest voorkomende skiblessures zijn:
  • Polsbreuken: Voornamelijk snowboarders hebben van deze blessure last. Zij vangen allles op met hun polsen en vergroten daarmee de kans op botbreuken
  • Schouderontwrichtingen: tijdens het skien of snowboarden bereiken sommige recreanten snelheden van 40 á 50 km/h. Dit kan grote blessures veroorzaken. Eén van die veel voorkomende blessures is een arm uit de kom.
  • Wervelbreuken: Door de snelheid kan de ruggenwervel beschadigd raken en in het ergste geval breken.
  • Knieletsel: Om knie verdraaiingen te voorkomen is het belangrijk goed materiaal te huren/kopen. Wat vaak voorkomt is dat bij het vallen de ski’s  niet uitklikken. Hierdoor maakt je knie een onnatuurlijke beweging en zullen er gewrichten beschadigen in je knie.
                                                                                                   Bron: Sportfysiotherapeut R.  Stam, fysio

Al deze blessures kunnen voorkomen worden. In Nederland zijn verschillende indoorskibanen waar gecertificeerde skileraren lesgeven. Op die manier raak je weer in de juiste conditie en kunnen blessures voorkomen worden. Blessures worden mede door de kwaliteit van het skimateriaal veroorzaakt, maar een grotere materiële oorzaak is de afstelling van het skimateriaal. Ski’s moeten afgesteld worden op leeftijd, gewicht, lengte, ski-ervaring en skidoelgroep van het persoon. Als dit niet goed gedaan is, vergroot je de kans op blessures.

Over het algemeen vinden wintersporters het overbodig om een paar weken voor een wintersport skilessen te nemen op de indoorskibanen in Nederland, of vinden zij het niet nodig om extra veel spiertraining te doen in de sportschool. Toch is het aan te raden om een paar weken voor de wintersportvakantie iets aan je conditie te doen. De kans op verdraaiing van de knie wordt hierdoor verminderd (één van de meest voorkomende blessures tijdens wintersportvakanties).

Bij elke sport gebruik je andere spieren en hoort dus ook een andere conditionele voorbereiding. Wintersporters die voetballen zeggen altijd dat zij geen  voorbereiding nodig hebben omdat zij wekelijks al op het veld aan het rennen zijn. Dit is niet de juist! Bij elke sport hoort een andere conditionele voorbereiding.

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in