We zijn allemaal wel bekend met de actiecamera’s van GoPro. De kleine camera’s zijn niet meer weg te denken van de pistes en is een vast onderdeel geworden van de wintersport uitrusting. Toch kwamen er afgelopen week verontrustende berichten in de media, want de cijfers van afgelopen kwartaal zijn zeer slecht. Het bedrijf bracht cijfers naar buiten waaruit bleek dat het afgelopen kwartaal 330% minder inkomsten zijn gerealiseerd in vergelijking met het voorgaande jaar. Zijn de GoPro camera’s minder populair geworden of ligt de oorzaak ergens anders?
Om verdere onrust te voorkomen besloot het bedrijf GoPro om het handelen op de NASDAQ even stil te leggen. Het lijkt erop dat de sales flink achter ligt op het aantal gebudgetteerde verkochte items. Hiermee voldoet het bedrijf niet aan de verwachtingen en verliest het bedrijf veel vertrouwen bij de beleggers. Oprichter en CEO Nick Woodman kwam deze week met de volgende verklaring: “We hebben prachtige producten die voldoen aan de behoefte van de consument. Het probleem op dit moment is dat wij de vraag niet aankunnen voor de nieuwe producten zoals HERO 5 Black en de Karma drones.” Een probleem waar het bedrijf snel een oplossing voor moet vinden, want veel experts geven al aan dat dit de ondergang kan betekenen voor het bedrijf op lange termijn.
More of the same for GoPro$GPROhttps://t.co/s8wa77elKH pic.twitter.com/Lwn54vEvMR
— Mike Murphy (@mcwm) 3 november 2016
GoPro heeft de afgelopen jaren veel concurrenten erbij gekregen. Zo hebben Sony en TomTom actiecamera’s op de markt gebracht die vergelijkbaar zijn met de GoPro en daardoor een serieus gevaar vormen voor de GoPro camera’s.
Nieuwe serieuze concurrent van GoPro vanaf deze maand verkrijgbaar
Hoe dit verder gaat verlopen houden wij nauwlettend in de gaten. Laten we hopen dat het prachtige merk zich staande kan blijven houden in de markt waar de concurrentie moordend is.