Nieuwsbrief per mail ontvangen

Let op: je moet je aanmelding bevestigen per mail

De nieuwe liften in Oostenrijk voor het winterseizoen 2022/2023

Nieuwe lift Leogang

© defrancesco_photography

Wintersportredacteur

Er wordt veel ontwikkeld en gebouwd aan de liften in Oostenrijk voor het komende winterseizoen. Wil je weten of er iets veranderd in jouw favoriete skigebied? We hebben hier een overzicht gemaakt van de nieuwe liften in Oostenrijk. Dit jaar wordt er bijzonder veel gebouwd in Oostenrijk, omdat veel wegens Corona uitgestelde projecten nu wel uitgevoerd kunnen worden! Dit zijn alle nieuwe liften in Oostenrijk op een rijtje.

Nieuwe liften in Oostenrijk

Van de bekende skigebieden Zillertal Arena en Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn tot kleine gebieden zoals Gerlitzen en Phyrn-Priel – deze liften in Oostenrijk zijn toegevoegd of vervangen.

Skicircus Saalbach Hinterglemm Leogang Fieberbrunn

Het laatste deel in het vernieuwingsplan in Leogang is de Asitzkogelbahn. Deze lift stond al een tijdje op de planning, maar wordt op dit moment gebouwd. De nieuwe lift heeft meer capaciteit, meer comfort en zal sneller gaan dan de oude. Zo kan je bij de nieuwe lift in Leogang bijvoorbeeld genieten van stoelverwarming, weerkappen, een veiligheidsbeugel en een automatisch systeem bij het in- en uitstappen. 

Zillertal Arena

In de Zillertal Arena wordt de oude 2-persoons Kapaunsbahn vernieuwd. De Kapauns stoeltjeslift komt nu uit bij het station van de Krimml-x-Press, waarmee je vervolgens naar de Übergangsjoch gaat. Met de nieuwe lift wordt deze aansluiting beter, want het bergstation komt op de Übergangsjoch. De lift is een flinke verbetering, want in plaats van dat je 9,5 minuut onderweg bent, zit je straks iets meer dan 7 minuten in de lift én kom je nog hoger uit ook. Bovendien heeft de nieuwe lift een weerkap en stoelverwarming, dus zit je lekker comfortabel.

© Zillertal Arena

Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau

De tijd voor de oude Hornbahn 2000 is ook voorbij! Niet alleen de lift wordt in een gloednieuw jasje gestoken. Ook komt er bij het bergstation een bijzonder uitkijkplatform. De nieuwe lift in Ski Juwel wordt in een modern jasje gestoken. De Hornbahn 2000 moet voor meer comfort en gemak zorgen en bovendien meer wintersporters sneller naar boven vervoeren. In plaats van vier kan de lift namelijk straks zes mensen per keer meenemen.

Nieuwe lift in Ski Juwel Alpbachtal Wildschönau
© Alpbacher Bergbahn

Loser-Altaussee onderdeel van Steirisches Salzkammergut

De bouw van de nieuwe lift in Loser-Altaussee is een groots project. De Panoramabahn, zoals de nieuwe gondel gaat heten, zal twee oude stoeltjesliften vervangen die al sinds 1982 draaien. Er komen door Porsche-design ontworpen 10-persoonscabines met enorme panoramische ramen. Het project kost dan ook maar liefst zo’n 25 miljoen euro. Naar schatting zal de lift per uur zo’n 1800 personen kunnen vervoeren en zal de nieuwe gondel het hele jaar door draaien.

Panoramabahn Loser Altaussee
© Bartholet Maschinenbau AG, Fotomontage Loser Bergbahnen

See im Paznaun

See, een van de skigebieden in Paznaun, gaat uitbreiden. Er komt een nieuwe lift, de Furglerblick, en een nieuwe piste om het skigebied groter en aantrekkelijker te maken voor toeristen. Daarnaast zorgt de nieuwe lift in See voor meer verspreiding van de wintersporters en ontlasting van de 4-persoons stoeltjeslift in het gebied.

© Bergbahnen See GmbH

Pitztaler Gletscher

Ruim 38 jaar lang bracht de Gletscherexpress wintersporters naar de Pitztaler Gletscher. Na jaren van trouwe dienst mag het treintje nu met pensioen. De nieuwe Gletscherexpress zal je komend seizoen omhoog brengen.

Een ritje in de nieuwe Gletscherexpress zal rustiger en soepeler verlopen, dan in de oude trein. Dit komt door een zogenaamd ontkoppeld chassis, oftewel het onderstel en de bovenkant van de trein zijn los van elkaar. Hierdoor maakt de trein straks minder herrie en zal hij minder schommelen. Bovendien zijn de cabines nu nog los van elkaar, maar straks zit er geen scheiding meer aan de binnenkant. Daarnaast zullen de cabines een stuk comfortabeler zijn, is er meer ruimte en betere verlichting.

nieuwe Gletscherexpress naar de Pitztaler Gletscher
© CARVATECH/Pitztaler Gletscherbahn

Axamer Lizum in het Olympia SkiWorld Innsbruck

Waar je nu nog met minimaal twee liften naar het hoogste punt van Axamer Lizum gaat, kun je straks lekker in de gondel blijven zitten. De moderne 10-persoons gondel Hoadlbahn gaat in een keer van de parkeerplaats naar het Hoadl-Haus op 2340 meter hoogte. Deze vervangt straks de Hoadl I uit 1963 en de Hoadl II en Schönboden uit 1991. 

Skizentrum St. Jakob im Defereggental

Niks houdt de bouw van de hoogste skilift van Osttirol nu nog tegen. De Almspitz sleeplift wordt afgebroken om plaats te maken voor het dalstation van de Leppleskofel in St. Jakob im Defereggental. De nieuwe skilift, die richting de top van de Großer Leppleskofel (2820 m) gaat, voldoet aan alle moderne foefjes waar wij wintersporters ondertussen aan gewend zijn.

Schladming-Dachstein

Met het vervangen van de oude Galsterberg Gondel zorgt het skigebied voor een grote verbetering. De 30 jaar oude lift gaat met pensioen en wordt vervangen door een moderne 10-persoons gondel. Hiermee gaat niet alleen het comfort van de rit omhoog, ook heeft de lift straks een grotere capaciteit en kunnen er meer personen per uur naar boven.

In Ramsau am Dachstein (ook onderdeel van skiregio Schladming-Dachstein) wordt de oude Rittisbergbahn vervangen. In plaats van de oude 4-persoons stoeltjeslift komt een moderne combilift met stoeltjes en gondels. De stoeltjes bieden plek voor 6 personen en in de gondels kunnen 10 personen plaatsnemen.

nieuwe Rittisbergbahn in Ramsau
© Bahn Visualisierung Firma Leitner AG und Rittisberg

Schlick 2000 in Galtenberg (Stubaital)

Schlick 2000 vervangt de oude sleeplift voor een nieuwe 6-persoons stoeltjeslift Galtenbergbahn. Na ruim 60 jaar gaat de Galtalmlift in Schlick 2000 uit dienst. Daarvoor in de plaats komt de nieuwe Galtbergbahn, een moderne 6-persoons stoeltjeslift. Hiermee gaat skigebied Schlick 2000 in seizoen 2022/2023 een stuk meer kwaliteit én comfort bieden.

De nieuwe lift brengt een flink aantal verbeteringen met zich mee. Zo komt het dalstation een stuk lager te liggen, onder de Fronebenalm op 1288 meter, en het bergstation een stuk hoger, boven de Galtalm op 1728 meter. De reistijd van de lift zal worden verkort, van dik zes minuten tot een kleine vier minuten.

Gerlitzen in Karinthië onderdeel van de Villacher Berge

De nieuwe lift Wörthersee Freeride-Jet biedt veel meer comfort! In de toekomst kun je namelijk zitten in deze lift en hoef je niet meer te staan. Daarnaast brengt de Wörthersee Freeride Jet je nog een stukje hoger dan de oude pannenkoeklift. Met de stoeltjeslift zijn vier verschillende pistes bereikbaar in Gerlitzen: de Ossiacher-See-Downhill, Tower-Downhill, Finsterbach-Freeride-Downhill en de Finsterbach-Downhill.

Hinterstroder-Höss in Pyhrn-Priel

Als je aan het einde van het jaar gaat skiën in Hinterstoder-Höss kun je naar verwachting gebruik maken van deze nieuwe lift: de Hössbahn. De oude gondel was gebouwd in 1995 deze was nodig aan vervanging toe. De oude lift deed er maar liefst 9 minuten over om boven te komen. Aankomend seizoen ben je 2 minuten eerder op de top dankzij de nieuwe Hössbahn.

Hochoetz in het Ötztal

In het Ötztal komt een vernieuwing, er wordt namelijk gebouwd aan een nieuwe lift in Hochoetz. De 6-persoons stoeltjeslift Kühtailebahn zal de oude 3-persoonslift vervangen. Goed nieuws: de bouw is al in volle gang! De hele lift wordt vernieuwd, inclusief het berg- en het dalstation. Aankomende winter zul je dus verrast worden door een nieuw aanzicht als je met de Achterkogelbahn boven komt. De nieuwe lift zal niet alleen zorgen voor meer comfort, maar ook voor een betere veiligheid.

Nieuwsalerts ontvangen?

Schrijf je in