De sneeuwval die vanaf gisteren valt is ideaal voor de skigebieden, maar weggebruikers hebben er iets minder baat bij. In Duitsland en Oostenrijk heerst namelijk chaos op de weg. De storm Axel maakt er een zooitje van.
Meter sneeuw
In sommige Oostenrijkse skigebieden wordt vandaag en morgen meer dan een meter sneeuw verwacht. Het is dé sneeuw waar we al heel lang op zitten te wachten. Heerlijk! Daarnaast zakt ook het kwik drastisch en is het Siberisch koud in de Alpen. Door deze kou sneeuwt het ook tot diep in de dalen en zoals we allemaal weten wordt daardoor het verkeer flink ontregeld. Daar zijn we namelijk niet aan gewend.
Gesloten wegen
Het is zelfs zo’n zooitje op de weg dat er wegen compleet afgesloten waren in Duitsland en Oostenrijk. Zo is in Duitsland de belangrijk A3 dicht geweest, omdat daar een vrachtwagen de weg blokkeerde nadat die weggegleden was. In Oostenrijk gebeurde dat eveneens op de verkeersader A10. Ook vele provinciale wegen werden gesloten nadat vrachtwagens overdwars kwamen te staan. Als voorzorgsmaatregel worden verschillende wegen, zoals de L107, nu gesloten voor vrachtwagens.
Toch zijn het niet alleen vrachtwagens die last hebben van de sneeuwval en de gladde wegen. Op de L101 in Oostenrijk gleden de auto’s namelijk bij bosjes van de met sneeuw bedekte rijbaan. Enkele auto’s moesten geborgen worden en dat leverde vertragingen op.
Sneeuwkettingplicht
Voor vele hoger gelegen straten in Oostenrijk geldt vandaag de sneeuwkettingplicht. Zo moeten bijvoorbeeld verplicht kettingen worden gelegd op de Dientner Sattel en de Gerlospass. Een mooi moment om die dingen eens te gebruiken dus! Heb je nog geen sneeuwketting die makkelijk om te leggen is? Check dan eens deze website.
Oppassen geblazen
De storm is nog niet voorbij, morgen gaat er nog veel meer sneeuw vallen. De weerdiensten én wegenwacht waarschuwt voor gladde wegen, harde wind en slecht zicht. Geen geweldige combinatie. Rijd daarom voorzichtig. Ga alleen de weg op als het nodig is en dan enkel met winterbanden en sneeuwkettingen. Vergeet ook niet om de juiste ruitenwisservloeistof in de auto te gieten, want met temperaturen tot 20 graden onder nul bevriest de standaard vloeistof binnen no-time. Dat wil je op de Autobahn natuurlijk niet hebben.